Standardy Ochrony Małoletnich (SOM)

Standardy  Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa Grzegorza Jeża z siedzibą w 33-300 Nowy Sącz, ul. Nadbrzeżna 32

Preambuła
 
Niniejszy dokument stanowi realizację obowiązku prawnego wdrożenia Standardów Ochrony Małoletnich, a jednocześnie stanowi wyraz starań Szkoły Tenisa dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Pracownik Szkoły traktuje dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracownika wobec dziecka przemocy w jakiejkolwiek formie. Pracownik Szkoły, realizując te cele, działa w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji. Szkoła w duchu społecznej odpowiedzialności biznesu uznaje swoją odpowiedzialność za promowanie i szanowanie praw dzieci.
 
Rozdział I. Zapisy ogólne
 
1. Na potrzeby niniejszego dokumentu przyjęto następujące definicje:
  1.  Standardy - Standardy Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa w Nowym Sączu
  2. Dziecko/Małoletni - oznacza każdą osobę, które nie ukończyła 18 roku życia;
  3. Opiekun dziecka - osoba dorosła uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności  jego rodzic lub opiekun prawny. W myśl niniejszego dokumentu  opiekunem jest również rodzic zastępczy;
  4. Obca osoba dorosła - każda osoba powyżej 18 roku życia, która nie jest dla dziecka jego rodzicem lub opiekunem prawnym;
  5. Szkoła Tenisa - Szkoła Tenisa w Nowym Sączu, w której przebywają lub mogą przebywać dzieci w czasie różnych form aktywności  sportowej nt. nauka gry w tenisa, turnieje, zawody, taniec, gimnastyka korekcyjna itp.
  6. Pracodawca - Szkoła Tenisa Grzegorz Jeż w Nowym Sączu
  7. Trener/Instruktor - osoba wyznaczona przez pracodawcę do prowadzenia zajęć gry w tenisa  z dziećmi na terenie obiektów sportowych w szkole tenisa oraz podczas wyjazdów na obozy sportowe
  8. Personel, pracownicy - ogół pracowników pracodawcy, w tym osoby niewyznaczone do pracy z dziećmi, jak też osoby wykonujące w sposób stały czynności w zakładzie pracy na innej podstawie prawnej, niż umowa o pracę:
  9. Właściciel - Właściciel Szkoły Tenisa - Grzegorz Jeż
  10. Dokument/Standardy Ochrony Małoletnich  - niniejszy dokument
  11. Krzywdzenie dziecka - każda forma naruszenia integralności psychofizycznej dziecka, w szczególności zachowanie, które może stanowić popełnienie czynu zabronionego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym członka personelu Szkoły, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie a także każde zamierzone lub niezamierzone działanie/zaniechanie jednostki, instytucji lub społeczeństwa jako całości i każdy rezultat takiego działania lub bezczynności, które naruszają prawa, swobody i dobra osobiste dzieci i/lub zakłócają ich optymalny rozwój.
2. Szkoła przyjmuje niniejszy dokument również jako jedną z form realizacji obowiązku zapewnienia dzieciom wszelkiej niezbędnej opieki i pomocy.

Rozdział II.   Bezpieczna rekrutacja personelu do pracy z dziećmi
Zasady ogólne
 
1. Szkoła Tenisa zobowiązuje się edukować swoich pracowników na temat okoliczności wskazujących, że dziecko przebywające w Szkole może być krzywdzone oraz w zakresie sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje. Szkoła może realizować ww. edukację poprzez różne formy szkolenia np.: szkolenia zewnętrzne, wewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne wypracowane przez Szkołę i dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie, wypracowane przez inne organizacje.
2. Każdy pracownik, przed dopuszczeniem do pracy, jest zapoznawany ze Standardami Ochrony Małoletnich, co zostaje przez niego potwierdzone złożeniem oświadczenia i zobowiązaniem do przestrzegania zasad i procedur zawartych w tym dokumencie. Załącznik nr 1
3. Szkoła Tenisa zobowiązuje się do uwzględnienia sytuacji dzieci z niepełnosprawnościami oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, dostosowując wytyczne do Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno - pedagogicznej w publicznych  przedszkolach, szkołach i placówkach oraz do ustawy z dnia 19 lipca2019 r. o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Zatrudnianie osób do pracy z dziećmi
 
  1. Osoby pracujące z dziećmi muszą wykazać w historii swojego zatrudnienia, że w przeszłości nie skrzywdziły żadnego dziecka.
  2. Każdą osobę zatrudnianą/delegowaną przez Szkołę Tenisa  do pracy z dziećmi należy obowiązkowo sprawdzić w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym. Sprawdzenie osoby w Rejestrze odbywa się poprzez wydruk wyników wyszukiwania osoby w Rejestrze z dostępem ograniczonym, który następnie wkładany jest do akt osobowych osoby sprawdzanej. Zakres danych osobowych niezbędnych do sprawdzenia osoby w Rejestrze znajduje się w Załączniku nr 2.
  3. Ponadto każda osoba zatrudniana/delegowana do pracy z dziećmi musi dostarczyć informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w rozdziałach XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. z 2023 r. poz. 172 oraz z 2022 r. poz. 2600), lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronione określone w przepisach prawa obcego.
  4. Jeżeli osoba zatrudniana/delegowana posiada obywatelstwo inne niż polskie wówczas powinna przedłożyć również informację z rejestru karnego tego państwa, którego jest obywatelem, uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi, bądź informację z rejestru karnego, jeżeli prawo tego państwa nie przewiduje wydawania informacji dla w/w celów.
  5. Od osoby zatrudnianej/delegowanej należy również pobrać oświadczenie o państwie/ach zamieszkiwania w ciągu ostatnich 20 lat, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo obywatelstwa, złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej. Załącznik nr 3
  6. Jeżeli prawo państwa, z którego ma być przedłożona informacja o niekaralności nie przewiduje wydawania takiej informacji lub nie prowadzi rejestru karnego, wówczas osoba zatrudniania/delegowana składa pod rygorem odpowiedzialności karnej oświadczenie o tym fakcie. Załącznik nr 4
  7. Pod oświadczeniami składanymi pod rygorem odpowiedzialności karnej składa się oświadczenie o następującej treści: ,,Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej  za złożenie fałszywego oświadczenia" Oświadczenie to zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
  8. Ponadto osoba przyjęta na stanowisko związane z małoletnimi musi bezwzględnie podpisać oświadczenie o zapoznaniu się ze Standardami i zobowiązaniu do ich przestrzegania, które zostanie włączone do akt osobowych pracownika a w przypadku ich braku do umowy cywilnoprawnej - Załącznik nr 1
  9. Brak zgody na podpisanie oświadczenia, o którym mowa w ust. 8 uniemożliwia nawiązanie z tą osobą jakiegokolwiek stosunku prawnego (zawarcie umów o pracę / współpracy).
  10. W przypadku korzystaniaz usług podmiotów zewnętrznych Szkoła Tenisa  zawiera w umowie z tym podmiotem stosowny zapis, który umożliwi egzekwowanie przez Szkołę Tenisa odpowiedniego standardu w zakresie sprawdzania pracowników przez tenże podmiot pod kątem ich bezpieczeństwa dla dzieci. Zapis umożliwi Szkole Tenisa kontrolę spełnienia obowiązku pod rygorem natychmiastowego wypowiedzenia umowy oraz kary umownej lub innych sankcji związanych z niespełnieniem warunków umowy w tym zakresie.
 Zakres kompetencji i odpowiedzialności osób wyznaczonych do wdrażania Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
  1. Dla celów realizacji obowiązków wynikających ze Standardów Ochrony Małoletnich Szkoła powołała Koordynatora ds. Ochrony Małoletnich.
  2. Koordynator jest osobą odpowiedzialną za zapoznanie pracowników z treścią Standardów Ochrony Małoletnich  oraz monitorowanie jej stosowania w Szkole Tenisa.
  3. Koordynator organizuje i dokumentuje proces edukacji pracowników w zakresie rozpoznawania symptomów, że przebywające w obiekcie dziecko może być krzywdzone oraz sposobów szybkiego i odpowiedniego reagowania na takie sytuacje, zgodnie z procedurami przyjętymi przez Szkołę.
  4. Koordynator opisuje każdą interwencję lub zgłoszone zdarzenie związane z krzywdzeniem dziecka na terenie obiektów Szkoły w dokumencie dedykowanym do tego celu  tj. Karta interwencji, stanowiący Załącznik nr 5.
  5. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa, Koordynator jest odpowiedzialny za zabezpieczenie dowodów, w tym nagrań z monitoringu i przekazanie ich na wniosek służb w formie kopii listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  6. Koordynator jest odpowiedzialny za prowadzenie procedury, w sytuacji, kiedy doszło do skrzywdzenia dziecka przez pracownika Szkoły lub inną osobę dorosłą, która nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Szkołę Tenisa lecz przez podmiot trzeci.
  7. Koordynator jest odpowiedzialny za monitorowanie i aktualizację Standardów Ochrony Małoletnich oraz ich dostępność zarówno wśród pracowników jak i innych podmiotów współpracujących ze Szkołą.
  8. Dane koordynatora są dostępne dla wszystkich pracowników i osób korzystających z obiektów Szkoły, również dzieci. Dane muszą zawierać informację, w jaki sposób można skontaktować się z Koordynatorem (adres e-mail, telefon, dostępność: dni i godziny pracy).
Rozdział III. Krzywdzenie małoletniego
 
  1.  Każdy z pracowników i współpracowników Szkoły powinien zapobiegać, a w przypadku zaistnienia reagować na każde formy krzywdzenia małoletniego.
  2. Wyróżnia się następujące, podstawowe formy krzywdzenia małoletniego:
  • Przemoc fizyczna wobec małoletniego - jest to jednorazowe bądź powtarzające się działanie, bądź zaniechanie wskutek którego małoletni doznaje faktycznej fizycznej krzywdy lub jest nią potencjalnie zagrożony; krzywda stanowi rezultat działania bądź zaniechania ze strony rodzica, opiekuna, osoby odpowiedzialnej za małoletniego, posiadającej nad nim władzę lub takiej, której ufa.
  • Przemoc psychiczna wobec małoletniego - jest to długotrwała, niefizyczna, szkodliwa interakcja pomiędzy małoletnim a osobą za nie odpowiedzialną lub osobą, której małoletni ufa; tak jak w przypadku przemocy fizycznej obejmuje zarówno działania, jak i zaniechania; do przejawów przemocy psychicznej zaliczamy m.in.:
    • niedostępność emocjonalną,
    • zaniedbywanie emocjonalne,
    • relację z małoletnim opartą na wrogości, obwinianiu, oczernianiu, odrzucaniu,
    • niedostrzeganie lub nieuznawanie indywidualności małoletniego,
    • niedostrzeganie granic psychicznych między małoletnim a osobą odpowiedzialną,
    • nieodpowiednią socjalizację, demoralizację,
    • sytuacje w których małoletni jest świadkiem przemocy.
  • Przemoc seksualna wobec małoletniego (wykorzystanie seksualne małoletniego) - jest to angażowanie małoletniego poprzez dorosłego lub innego małoletniego w aktywność seksualną; dotyczy sytuacji gdy nie dochodzi do kontaktu fizycznego (np. ekshibicjonizm, molestowanie werbalne np. prowadzenie rozmów o treści seskualnej nieadekwatnej do wieku małoletniego, komentowanie w sposób seksualny wyglądu i zachowania małoletniego, zachęcanie do kontaktu z treściami pornograficznymi, grooming - strategie nieseksualne uwodzenia małoletniego z intencja nawiązania kontaktu seksualnego w przyszłości) i gdy do takiego kontaktu dochodzi (sytuacje takie jak: dotykanie małoletniego, stosunek seksualny, zmuszanie małoletniego do dotykania ciała sprawcy); każda czynność seksualna podejmowana z małoletnim przed ukończeniem 15 roku życia jest przestępstwem.
  • Zaniedbywanie małoletniego - jest to chroniczne lub incydentalne niezaspokajanie fizycznych i psychicznych potrzeb małoletniego; może przyjmować formę nierespektowania praw małoletniego, co w rezultacie prowadzi do zaburzeń w jego zdrowiu i/lub rozwoju; do zaniedbywania małoletniego dochodzi w relacjach małoletniego z osobą zobowiązaną do opieki, wychowania, troski i ochrony.
  • Przemoc rówieśnicza (nekanie rówieśnicze, bullying) - przemoc rówieśnicza ma miejsce gdy małoletni doświadcza różnych form nękania ze strony rówieśników; dotyczy działań bezpośrednich lub z użyciem technologii komunikacyjnych (np. za pośrednictwem internetu i telefonów komórkowych). Obejmuje m.in.:
  1. przemoc werbalną (np.: przezywanie, dogadywanie, ośmieszanie),
  2. przemoc relacyjną (np.: wykluczenie z grupy, ignorowanie, nastawianie innych przeciwko osobie, szantaż),
  3. przemoc fizyczną (np.: pobicie, kopanie, popychanie, szarpanie),
  4. przemoc materialną (np.: kradzież, niszczenie przedmiotów),
  5. wykorzystanie seksualne - dotykanie intymnych części ciała lub zmuszanie do stosunku płciowego lub innych czynności seksualnych przez rówieśnika.
Przestępstwo na szkodę małoletniego
 
  1. Każdy z pracowników i współpracowników powinien reagować w każdym przypadku, gdy posiada uzasadnione podejrzenie przygotowania, usiłowania lub dopuszczenia się do przestępstwa skierowanego na krzywdzenie małoletniego.
  2. Każdy z pracowników i współpracowników powinien mieć świadomość, że w sytuacjach, gdy łatwo jest uzyskać możliwość odosobnienia, może dojść do popełnienia przestępstw przeciwko wolności seksualnej i obyczajności. Są to przykładowo:
  • zgwałcenie (art. 197 Kodeksu Karnego, dalej ,,k.k.")
  • wykorzystanie niepoczytalności i bezradności innej osoby przy popełnianiu czynu zabronionego, który to czyn polega na doprowadzeniu danej osoby do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności (art. 198 k.k.),
  • nadużycie stosunku zależności lub wykorzystanie krytycznego położenia innej osoby, przy popełnianiu czynu zabronionego, który to czyn polega na doprowadzeniu tej osoby do obcowania płciowego lub do poddania się innej czynności seksualnej albo do wykonania takiej czynności (art. 199 k.k.),
  • obcowanie płciowe z małoletnim poniżej lat 15 lub dopuszczenie się wobec takiej osoby innej czynności seksualnej lub doprowadzenie jej do poddania się takim czynnościom albo do ich wykonania (art. 200 k.k.),
  •  ,,grooming" (uwiedzenie małoletniego za pomocą środków porozumiewania sie na odległość - art. 200a k.k.),
  • produkowanie, utrwalanie lub sprowadzanie, przechowywanie lub posiadanie albo rozpowszechnianie lub prezentowanie treści pornograficznych z udziałem małoletniego lub przy użyciu przetworzonego wizerunku małoletniego, uczestnictwo w prezentacji treści pornograficznych z udziałem małoletniego (art. 202 k.k.).
Rozdział IV. Zasady bezpiecznych relacji pracownik - małoletni

  1. Do stosowania poniższych zasad, zobowiązani są wszyscy pracownicy, a także inne osoby dorosłe, w tym wychowawcy, trenerzy, instruktorzy, kierowca przewożący dzieci, które mają kontakt z dziećmi na terenie Szkoły lub poza nią, jeśli kontakt ten odbywa się za zgodą Szkoły Tenisa.
  2. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez osoby mające kontakt z małoletnimi jest traktowanie małoletniego z szacunkiem i uwzględnianie jego godności i potrzeb.
  3. Niedopuszczalne jest stosowanie przez pracowników Szkoły i inne osoby dorosłe wobec małoletniego przemocy w jakiejkolwiek formie.
  4. Każdy pracownik pracujący z małoletnimi jest zobowiązany do utrzymywania profesjonalnej relacji z małoletnim i każdorazowego rozważenia, czy reakcja, komunikat bądź działanie wobec małoletniego są adekwatne do sytuacji, bezpieczne, uzasadnione i sprawiedliwe wobec innych małoletnich. Wszelkie działania względem małoletniego powinny być prowadzone w sposób otwarty i przejrzysty dla innych, aby zminimalizować ryzyko błędnej interpretacji zachowania.

Zasady komunikacji z małoletnim

 
1. Pracownik Szkoły Tenisa i inna osoba dorosła przebywająca na terenie Szkoływ komunikacji z małoletnim:
  • zachowuje cierpliwość i szacunek wobec małoletniego;
  • uważnie słucha małoletniego i udziela mu odpowiedzi adekwatnych do jego wieku i danej sytuacji;
  • szanuje prawo małoletniego do prywatności; jeśli konieczne jest odstąpienie od zasady poufności, aby chronić małoletniego, informuje go o tym najszybciej jak to możliwe;
  • zapewnia małoletniego, że jeśli czuje się niekomfortowo z jakąś sytuacją lub potrzebuje pomocy, może o tym powiedzieć pracownikowi lub innej wskazanej osobie i uzyskać pomoc;
  • traktuje małoletnich jednakowo, bez względu na jakiekolwiek cechy, w tym ich płeć, orientację seksualną, sprawność/niepełnosprawność, status społeczny, etniczny, kulturowy, religijny i światopogląd;
  • dba o bezpieczną przestrzeń wokół małoletnich;
  • jeśli widzi małoletniego pozostawionego bez opieki, a sytuacja może wskazywać na zagrożenie jego bezpieczeństwa, podejmuje działania, aby odnaleźć rodzica/opiekuna;
  • nie faworyzuje, nie zawstydza, nie upokarza, nie lekceważy i nie obraża małoletniego;
  • nie krzyczy na małoletniego, a w sytuacji wynikającej z zagrożenia bezpieczeństwa reaguje w inny stanowczy i zdecydowany sposób;
  • nie nawiązuje z małoletnim jakichkolwiek relacji romantycznych lub seksualnych ani nie składa mu nieodpowiednich propozycji;
  • nie zachowuje się w obecności małoletnich w sposób niestosowny; obejmuje to używanie wulgarnych słów, gestów i żartów, czynienie obraźliwych uwag, nawiązywanie w wypowiedziach do aktywności bądź atrakcyjności seksualnej oraz wykorzystywanie wobec małoletniego relacji władzy lub przewagi fizycznej (zastraszanie, przymuszanie, groźby);
  • nie angażuje małoletnich w aktywności uwłaczające lub obrażające je, ośmieszające, niewłaściwe, przekraczające granice intymności;
  • nie utrwala wizerunku małoletniego (filmowanie, nagrywanie głosu, fotografowanie) dla potrzeb prywatnych; dotyczy to także umożliwienia osobom trzecim utrwalenia wizerunków małoletnich, jeśli właściciel Szkoły nie został o tym poinformowany, nie wyraził na to zgody i nie uzyskał zgód rodziców/opiekunów prawnych oraz samych małoletnich;
  • nie ujawnia informacji wrażliwych dotyczących małoletniego (wizerunek małoletniego, informacje o jego/jej sytuacji rodzinnej, ekonomicznej, medycznej, opiekuńczej i prawnej) wobec osób nieuprawnionych, w tym wobec innych małoletnich;
  • nie nawiązuje kontaktu z małoletnim poprzez prywatne kanały komunikacji (prywatny telefon, e-mail, komunikatory, profile w mediach społecznościowych), ani nie spotyka się z małoletnim poza miejscem pracy;
  • nie proponuje małoletniemu alkoholu, wyrobów tytoniowych ani nielegalnych substancji.
2. Pracownikowi i innej osobie dorosłej zabrania się:
  1. bicia, szturchania, popychania oraz naruszania integralności fizycznej małoletniego w jakikolwiek sposób;
  2. dotykania małoletniego w sposób, który może być uznany za nieprzyzwoity lub niestosowny;
  3. angażowanie się w takie sytuacje jak łaskotanie, udawanie walki z małoletnim, czy brutalne zabawy fizyczne.
3. Jeśli Pracownik jest świadkiem  jakiegokolwiek z opisanych w punkcie 1 nieodpowiednich zachowań i/lub sytuacji ze strony innych dorosłych lub małoletnich, zobowiązany jest poinformować o tym Pracodawcę oraz Koordynatora, który następnie opisuje zdarzenie w Karcie Interwencji - Załącznik nr 5.

Ujawnienie krzywdzenia

Ujawnienie krzywdzenia może nastąpić w następujący sposób:
  1. małoletni ujawnił pracownikowi, wychowawcy lub trenerowi fakt krzywdzenia;
  2. pracownik zaobserwował krzywdzenie;
  3. małoletni ma na sobie ślady krzywdzenia (np.: zadrapania, zasinienia), a zapytane odpowiada niespójnie i/lub chaotycznie lub/i popada w zakłopotanie, bądź występują inne okoliczności mogące wskazywać na krzywdzenie.
Rozdział V. Procedura identyfikacji dziecka podczas przybycia do Szkoły Tenisa

  1. Jedną z form skutecznego zapobiegania krzywdzeniu dzieci jest ustalenie tożsamości dziecka przebywającego w obiekcie sportowym Szkoły jego relacji w stosunku do osoby dorosłej, z którą przebywa w obiekcie.
  2. Pracownik recepcji podejmuje wszelkie możliwe kroki zmierzające do przeprowadzenia identyfikacji dziecka i jego relacji z osobą dorosłą, która towarzyszy dziecku.
  3. Aby dokonać identyfikacji dziecka i jego relacji w stosunku do osoby, z którą przebywa w Szkole należy:
    1. poprosić o dokument tożsamości dziecka lub inny dokument potwierdzający, że osoba dorosła ma prawo do sprawowania opieki nad dzieckiem. Przykładowe dokumenty mogące posłużyć identyfikacji to: dowód osobisty, legitymacja szkolna, aplikacja MObywatel, Internetowe Konto Pacjenta, orzeczenie sądu. W przypadku braku dokumentu tożsamości lub odmowy jego okazania należy poprosić o podanie danych dziecka (np. imię, nazwisko, adres, datę urodzenia).
    2. W przypadku braku dokumentów wskazujących na pokrewieństwo dziecka i osoby dorosłej lub odmowy ich okazania należy zapytać o tę relację osobę dorosłą oraz dziecko. Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i dzieckiem znajduje się w Załączniku nr 6.
    3. Jeżeli osoba dorosła nie jest rodzicem lub opiekunem prawnym dziecka, powinna zostać poproszona o okazanie dokumentu np. zgody rodzica na przyprowadzeniedziecka do Szkoły i jego odbiór. Zgoda powinna być  sporządzona w formie pisemnej z podpisem rodzica dziecka wraz ze wskazaniem danych dziecka, adresu jego zamieszkania, kontaktem telefonicznym do rodzica i numerem dokumentu tożsamości/numerem PESEL osoby, której rodzic powierzył opiekę nad dzieckiem. Jeśli osoba dorosła nie posiada żadnego z ww. dokumentów, należy poprosić ją o wypełnienie stosownego oświadczenia, zgodnie ze wzorem przygotowanym przez Szkołę. Oświadczenie powinno zawierać dane dziecka i dane dorosłego, z którym dziecko przebywa, wraz ze wskazaniem relacji jaka występuje pomiędzy dzieckiem a dorosłym. W przypadku gdy osoba dorosła nie jest rodzicem ani opiekunem prawnym dziecka, powinna oświadczyć, iż rodzice/opiekunowie prawni wyrazili zgodę na opiekę nad dzieckiem. Należy zadbać, aby zgoda rodziców wyrażona w formie pisemnej z danymi identyfikującymi daną osobę została złożona pracownikowi  Szkoły (w recepcji) przed opisaną wyżej sytuacją. Jeśli jednak taka zgoda nie została wcześniej w Szkole złożona, należy postępować jak niżej.
  1. W przypadku odmowy ze strony osoby dorosłej okazania dokumentu dziecka i/lub wskazania relacji należy wyjaśnić, że procedura służy zapewnieniu bezpieczeństwa dzieciom korzystającym ze Szkoły Tenisa że zgodnie z przepisami ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich pracownicy Szkoły muszą stosować się do przepisów z zakresu praw dziecka. Po wyjaśnieniu sprawy w sposób pozytywny należy podziękować za czas poświęcony na upewnienie się, że dziecko jest pod dobrą opieką.
  2. W przypadku gdy rozmowa nie rozwieje wątpliwości dotyczących podejrzenia wobec dorosłego i jego intencji skrzywdzenia dziecka, a zwłaszcza gdy odmawia on okazania dokumentu tożsamości lub złożenia oświadczenia zawierającego dane dziecka, należy o tym dyskretnie powiadomić właściciela Szkoły, w taki sposób aby nie wzbudzać podejrzeń.
  3. Od momentu, kiedy pojawią się pierwsze wątpliwości, zarówno dziecko, jak i osoba dorosła powinni być w miarę możliwości w zasięgu wzroku pracownika Szkoły i nie powinni zostawać sami.
  4. Właściciel Szkoły, który został powiadomiony o sytuacji, przejmuje rozmowę z podejrzaną osobą dorosłą w celu uzyskania dalszych wyjaśnień.
  5. W przypadku gdy rozmowa potwierdzi przekonanie o próbie lub o popełnieniu przestępstwa na szkodę dziecka, właściciel zawiadamia o tym fakcie policję. Dalej stosuje się procedurę jak w przypadku okoliczności wskazujących na skrzywdzenie dziecka (patrz rozdział III). 
  6. W przypadku, gdy świadkami nietypowych i/lub podejrzanych sytuacji są inni pracownicy Szkoły Tenisa np. trener, instruktor, kierowca i inne, powinni oni niezwłocznie zawiadomić właściciela, a w przypadku jego nieobecności - osobę decyzyjną, która podejmie odpowiednie działania.
  7. W zależności od sytuacji i miejsca właściciel Szkoły weryfikuje, na ile podejrzenie krzywdzenia dziecka jest zasadne. W tym celu dobiera odpowiednie środki prowadzące do wyjaśnienia sytuacji lub podejmuje decyzję o przeprowadzeniu interwencji i zawiadamia policję.
 
Rozdział VI. Procedura interwencji w sytuacji ujawnienia okoliczności  wskazujących na krzywdzenie małoletniego przez osobę dorosłą/innego małoletniego
 
  1. Pracownik, który ma uzasadnione podejrzenie, że małoletni przebywający w Szkole jest lub został skrzywdzony, powinien niezwłocznie zawiadomić Koordynatora i/lub pracodawcę, który zawiadamia policję.
  2. W przypadku istniejącego bezpośredniego zagrożenia bezpieczeństwa małoletniego, pracownik, który powziął uzasadnione podejrzenie skrzywdzenia małoletniego niezwłocznie zawiadamia policję, dzwoniąc pod numer 112 i opisując okoliczności zdarzenia.
  3. Należy dołożyć starań, aby utrudnić lub nawet uniemożliwić małoletniemu oraz osobie podejrzewanej o krzywdzenie małoletniego oddalenie się z budynku Szkoły.
  4. Na zasadach określonych w art. 243 Kodeksu Postępowania Karnego można dokonać ujęcia obywatelskiego osoby podejrzewanej. W takiej sytuacji, do czasu przybycia policji, osoba zatrzymana pozostaje pod nadzorem pracowników ochrony lub innych pracowników, którzy mogą dokonać takich czynności bez narażenia swojego zdrowia lub życia. Zgodnie z art. 243 Kodeks postępowania karnego każdy ma prawo ująć osobę na gorącym uczynku przestępstwa lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa, jeżeli zachodzi obawa ukrycia się tej osoby lub nie można ustalić jej tożsamości. Osobę ujętą należy niezwłocznie oddać w ręce policji.
  5. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo małoletniego. Małoletni, w miarę możliwości powinien przebywać pod opieką pracownika do czasu przyjazdu policji. O ile to możliwe, należy podjąć próbę wsparcia psychicznego małoletniego.
  6. W przypadku uzasadnionego podejrzenia, że doszło do popełnienia przestępstwa skutkującego kontaktem małoletniego z materiałem biologicznym sprawcy, należy w miarę możliwości nie dopuścić, aby małoletni mył się oraz jadł/pił do czasu przyjazdu policji. Należy spokojnie i z szacunkiem wyjaśnić małoletniemu, dlaczego zastosowano wobec niego takie ograniczenia.
  7. Po przejęciu małoletniego przez policję należy zabezpieczyć materiał z monitoringu oraz inne istotne dowody (np.: dokumenty) dotyczące zdarzenia i przekazać je Koordynatorowi, który na wniosek uprawnionych służb przekaże ich kopię listem poleconym lub osobiście prokuratorowi lub policji.
  8. Po zakończonej interwencji zaistniałe zdarzenie Koordynator opisuje w Karcie Interwencji.
 
Rozdział VII. Procedura w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika
 
  1. W przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez pracownika - osoba, która powzięła tę informację powinna niezwłocznie poinformować o tym fakcie właściciela Szkoły i Koordynatora, który następnie opisuje je w Karcie Interwencji.
  2. Jeżeli bezpośrednio zagrożone jest życie lub zdrowie małoletniego, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane małoletniego (o ile to możliwe), miejsce pobytu małoletniego oraz opis okoliczności sprawy, a także powiadomić Pracodawcę, który powiadamia opiekunów/rodziców małoletniego.
    O zdarzeniu powiadamia się także Koordynatora, który następnie opisuje je w Karcie Interwencji.
  3. W  przypadku,  gdy  pracownik  dopuścił  się  wobec  małoletniego  innej  formy 
    krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, właściciel Szkoły, po powzięciu informacji, powinien zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchując pracownika podejrzewanego o krzywdzenie oraz innych świadków zdarzenia.
  4. W sytuacji, gdy naruszenie dobra małoletniego jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do naruszenia godności małoletniego, Koordynator powinien zarekomendować właścicielowi Szkoły adekwatne działania personalne w stosunku do tego pracownika.
  5. Jeżeli osoba, która dopuściła się krzywdzenia nie jest bezpośrednio zatrudniona przez Szkołę Tenisa, lecz przez podmiot trzeci wówczas należy zarekomendować zakaz jej wstępu na teren obiektów Szkoły, a w razie potrzeby rozwiązać z podmiotem trzecim umowę.

Rozdział VIII. Procedura w przypadku podejrzenia lub stwierdzenia krzywdzenia małoletniego przez opiekuna lub inną osobę dorosłą

  1. W przypadku stwierdzenia krzywdzenia małoletniego przez opiekuna lub inną osobę dorosłą, pod której opieką małoletni przebywa na terenie Szkoły, każdy pracownik będący świadkiem takiego krzywdzenia powinien na nie stanowczo zareagować.
  2. Jeżeli bezpośrednio zagrożone jest życie lub zdrowie małoletniego, osoba, która powzięła wiadomość na ten temat, powinna niezwłocznie powiadomić policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112, podając dane własne, dane małoletniego (o ile to możliwe), miejsce pobytu małoletniego oraz opis okoliczności sprawy, a także powiadomić Właściciela. § 10 ust. 3-7 stosuje się odpowiednio. Osoba, która powzięła wiadomość o zdarzeniu informuje także Koordynatora, który opisuje je w Karcie Interwencji.
  3. Jeżeli pracownik Szkoły jest świadkiem przemocy fizycznej zastosowanej wobec dziecka (klapsy, szarpanie, krzyk, inne wymienione w definicji przemocy fizycznej) powinien starać się przerwać krzywdzenie i zareagować. Możliwe formy i sposoby reagowania na krzywdzące zachowania opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka znajdują się w Załączniku nr 7.
  4. W sytuacji pozostawienia dziecka poniżej 7 roku życia bez opieki, pracownik który powziął informacje o takim zdarzeniu, powinien powiadomić o tym fakcie właściciela Szkoły, który po zapoznaniu się z zaistniałą sytuacją, podejmuje decyzje o dalszym powstępowaniu, w kontekście zapisów Kodeksu Karnego i Kodeksu Wykroczeń. W zależności od tego kontekstu właściciel Szkoły podejmuje próbę odnalezienia rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa na terenie Szkoły i wyjaśnia, że nie może on pozostawiać dziecka bez opieki. W sytuacji, kiedy odnalezienie rodzica/opiekuna prawnego lub innej osoby dorosłej, z którą dziecko przebywa w Szkole nie jest możliwe, lub rodzic/opiekun prawny/inna osoba dorosła nie chce lub/i nie jest zdolna przejąć opieki nad dzieckiem, właściciel Szkoły zawiadamia o tym fakcie policję. W każdym przypadku należy zadbać o bezpieczeństwo dziecka.

Rozdział IX. Zasady ochrony wizerunku małoletniego i danych osobowych małoletnich

  1. Szkoła Tenisa, uznając prawo małoletniego do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku małoletniego, zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych małoletnich zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa.
  2. Dane osobowe małoletniego podlegają ochronie na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady ( UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r Nr 119, str 1) i w innych obowiązujących w tym zakresie przepisów.
  3. Pracownicy mają obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarzają oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem.
  4. Dane osobowe małoletniego są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
  5. Upublicznienie wizerunku małoletniego utrwalonego w jakiejkolwiek formie wymaga pisemnej zgody rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
  6. Jeśli przedstawiciele mediów lub dowolna inna osoba będą chcieli zarejestrować wydarzenie organizowane przez Szkołę Tenisalub opublikować zebrany materiał, muszą zgłosić taką prośbę wcześniej i uzyskać zgodę właściciela Szkoły. W takiej sytuacji pracownicy Szkoły Tenisaupewniają się, że rodzice/opiekunowie prawni udzielili pisemnej zgody na rejestrowanie i upublicznianie wizerunku małoletnich pozostających pod ich opieką.
  7. Jeżeli wizerunek małoletniego stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenia, krajobraz, publiczna impreza zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie i upublicznianie wizerunku małoletniego nie jest wymagana.

Rozdział X. Monitorowanie realizacji Standardów Ochrony Małoletnich

 
  1. Realizacja Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa jest regularnie monitorowania, poddawana ewaluacji i, w przypadku stwierdzenia takiej konieczności, modyfikowana.
  2. Szkoła Tenisa prowadzi edukację  swoich pracowników w celu wyposażenia ich w umiejętność rozpoznawania objawów/symptomów krzywdzenia małoletniego oraz umiejętność szybkiego i odpowiedniego reagowania na sytuacje krzywdzenia.
  3. Koordynator ds. Ochrony Małoletnich:
    1. regularnie monitoruje znajomość i przestrzeganie przez pracowników Szkołę Tenisa przyjętych Standardów,
    2. sprawdza i ocenia skuteczność obowiązujących wytycznych i procedur,
    3. prowadzi Rejestr Interwencji i reaguje na naruszenia Standardów,
    4. proponuje zmiany w Standardach mające na celu skuteczną ochronę małoletnich przed krzywdzeniem,
    5. przeprowadza raz na 2 lata badania - ankietę na temat santu znajomości i przestrzegania Standardów oraz potrzeby wprowadzenia zmian w tych Standardach - Załącznik nr 8,
    6. na podstawie badania ankiet, o których mowa w pkt e) Koordynator sporządza raport, który następnie przekazuje właścicielowi Szkoły;
    7. w przypadku stwierdzenia w raporcie nieprawidłowości właściciel Szkoły podejmuje decyzje co do wprowadzenia zmian do Standardów i powierza przygotowanie nowego tekstu Koordynatorowi;
    8. jeżeli na podstawie raportu zostanie ustalone, że stopień znajomości Standardów wśród pracowników Szkoły jest niewystarczający, Koordynator przeprowadzi szkolenie dla pracowników Szkoły Tenisa.
  4. Przewiduje się różne formy szkolenia dla pracowników z zakresu objętego postanowieniami niniejszych Standardów według wyboru Koordynatora np. szkolenia wewnętrzne, zewnętrzne, e-learning, materiały edukacyjne dostępne dla pracowników, materiały edukacyjne dostępne bezpłatnie i wypracowane przez inne organizacje. Szkolenia w szczególności powinny mieć na celu poszerzenie umiejętności w zakresie rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich i czynników ryzyka.
  5. Nowozatrudniony pracownik, do którego zadań należy prowadzenie zajęć z małoletnimi powinien być przeszkolony przez Koordynatora w zakresie obowiązujących w Szkole Standardów oraz rozpoznawania symptomów krzywdzenia małoletnich i czynników ryzyka w jednej z form, o których mowa w ust. 3.

Załącznik nr 1 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
                                                                                              Nowy Sącz, dnia ______________
 
 
Oświadczenie o zapoznaniu i  zobowiązaniu do przestrzegania Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa w Nowym Sączu
 
 
Ja, ____________________________________________ oświadczam, że zapoznałem(am) się z treścią Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa w Nowym Sączu
i zobowiązuję się do ich przestrzegania.
 
 
                                                                                  _________________________________
                                                                                                        (podpis)
 
 


Załącznik nr 2 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
Zakres danych pracownika niezbędnych do sprawdzenia w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym.



Imię i nazwisko......................................
Data urodzenia......................................
Pesel:..................................................
Nazwisko rodowe:.................................
Imię ojca.............................................
Imię matki............................................

Rejestr dostępny jest na stronie: https://rps.ms.gov.pl/   
By móc uzyskać informacje z rejestru z dostępem ograniczonym, konieczne jest założenie profilu organizacji.



Załącznik nr 3 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
Wzór oświadczenia o krajach zamieszkania
 
 
Nowy Sącz,  dnia ____________ r.
 
OŚWIADCZENIE O KRAJACH ZAMIESZKANIA
Oświadczam, że w okresie ostatnich 20 lat mieszkałem/am w następujących państwach, innych niż Rzeczypospolita Polska i państwo, którego jestem obywatelem/-ką:
  1. ________________________________________
  2. ________________________________________
  3. ________________________________________
Jednocześnie przedkładam informację z rejestrów karnych tych państw uzyskiwaną do celów działalności zawodowej lub wolontariackiej związanej z kontaktami z dziećmi/ informację z rejestrów karnych /oświadczenie/-a o niekaralności.
Jestem świadomy/-a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
 
 
_______________________________
                    Czytelny podpis
 
 

Załącznik nr 4 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
Wzór oświadczenia o niekaralności
 
 
Nowy Sącz, dnia ___________              
 
Oświadczenie o niekaralności
Ja, ...............................  nr PESEL............................../ nr paszportu....................................
oświadczam, że w państwie ........................................... nie jest prowadzony rejestr karny/ nie wydaje się informacji z rejestru karnego [niepotrzebne skreślić]. Oświadczam, że nie byłam/em prawomocnie skazana/-y w państwie ............................................. za czyny zabronione, odpowiadające przestępstwom określonym w rozdziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii oraz nie wydano wobec mnie innego orzeczenia, w którym stwierdzono, iż dopuściłam/-em się takich czynów zabronionych, oraz że nie nałożono na mnie obowiązku wynikającego z orzeczenia sądu, innego uprawnionego organu lub ustawy, stosowania się do zakazu zajmowania wszelkich lub określonych stanowisk, wykonywania wszelkich lub określonych zawodów albo działalności, związanych z wychowaniem, edukacją, wypoczynkiem, leczeniem, świadczeniem porad psychologicznych, rozwojem duchowym, uprawianiem sportu lub realizacją innych zainteresowań przez małoletnich, lub z opieką nad nimi.
Jestem świadomy/a odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
 
 
_______________________________________
                     Czytelny podpis
 

Załącznik nr 5 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
 
KARTA  INTERWENCJI
 
 
 
Imię i nazwisko małoletniego
 
 
 
 
 
 
Przyczyna interwencji (opis zdarzenia)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Opis podjętych działań
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Forma podjętej interwencji np. (zawiadomienie o podejrzeniu popełnienia przestępstwa)
 
 
 
Dane dotyczące interwencji (nazwa organu, do którego zgłoszono interwencję) i data interwencji
 
 



                        ________________________________
                                     (podpis Koordynatora)
 
 
 
Załącznik nr 6 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
Przykładowy schemat rozmowy z dorosłym i z dzieckiem podczas identyfikacji
 
  1. Podczas rozmowy z osobą dorosłą należy zachować spokój, być uprzejmym i cierpliwym.
  2. Na początku rozmowy warto poinformować osobę dorosłą, że w Szkole Tenisa  obowiązują  Standardy Ochrony Małoletnich i w związku z tym, obowiązkiem pracownika jest weryfikacja tożsamości dziecka i relacji łączącej go z osobą dorosłą, towarzyszącą dziecku. Jest to również zgodne z ustawą o ochronie małoletnich.
  3. Mogą zaistnieć sytuacje, w których osoba dorosła będzie czuła się niekomfortowo, wyrazi swój sprzeciw albo niezadowolenie. Nie musi to oznaczać, że jest ona potencjalnym przestępcą.
 
Przykład rozmowy z dorosłym:
 
W Szkole Tenisaobowiązują Standardy Ochrony Małoletnich, w związku z tym, w momencie rejestracji prosimy o przedstawienie dokumentów tożsamości dziecka i towarzyszącej mu osoby. Czy dziecko ma przy sobie dokument tożsamości? (legitymacja, paszport, inne, pozwalające ustalić tożsamość dziecka).
 
Jeżeli dziecko nie posiada dokumentu lub po jego sprawdzeniu, nie ma pewności, że osoba dorosła jest prawnym opiekunem dziecka, zadajemy osobie dorosłej poniższe pytania, które pomogą ocenić sytuację:
  • Jak nazywa się dziecko, ile ma lat?
  • Czy jest Pan/Pani prawym opiekunem dziecka? lub Czy dziecko jest z Panem/ Panią spokrewnione? Czy ma Pan/Pani dokument uprawniający do sprawowania opieki nad dzieckiem?
  • Czy ma Pan/Pani zaświadczenie od rodziców dziecka, że przebywa ono pod Pana/Pani opieką?
  • Czy może Pan/Pani lub dziecko wykonać telefon do rodziców/opiekunów, abyśmy mogli to potwierdzić?
 
Przykładowa rozmowa z dzieckiem:
Witamy Cię w naszym obiekcie.
Ja mam na imię................... i jestem odpowiedzialny/a za...........................
Chciałabym/chciałbym Ci zadać kilka pytań:
  • Jak się nazywasz, ile masz lat? Gdzie mieszkasz?
  • Kim jest osoba, z którą przyszedłeś/przebywasz/podróżujesz?
  • Czy znacie się dobrze z tym Panem/Panią?
  • Gdzie są twoi rodzice? Chcielibyśmy się z nimi skontaktować, czy masz do nich numer telefonu?

  1. Jeżeli dorosły odpowiada za dziecko, informujemy, że chcemy porozmawiać bezpośrednio z dzieckiem.
  2. W każdej sytuacji, w której nie możemy dokonać ustalenia tożsamości dziecka i relacji pomiędzy nim a dorosłym, który mu towarzyszy, prosimy osobę dorosłą o wypełnienie stosownego oświadczenia, o którym mowa w rozdziale V pkt 3, ppkt.c.
  3. Jeżeli dorosły utrudnia kontakt z dzieckiem, nie chce podać danych dziecka ani wypełnić oświadczenia, należy zaproponować dorosłemu rozmowę z Kierownikiem Ośrodka.
Załącznik nr 7 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
Sposoby reagowania na krzywdzące zachowania opiekuna/innej osoby dorosłej wobec dziecka
 
  1. Jeżeli widzisz przemoc wobec dziecka ze strony opiekuna lub innej osoby dorosłej - dziecko jest szarpane, wyzywane, poniżane, bite (np. karcenie klapsem)? Zareaguj!
  2. Twoja reakcja na krzywdę przywraca dziecku poczucie bezpieczeństwa i daje szansę na lepszą przyszłość. Może również ochronić zdrowie, a nawet życie dziecka!
 
Jak możesz zareagować:
 
ZAUWAŻ
 
Zasygnalizuj, że zauważyłeś sytuację krzywdzenia dziecka. Nawiązanie kontaktu wzrokowego może być wystarczającą reakcją powstrzymującą przemocowe zachowanie rodzica, opiekuna lub innego dorosłego towarzyszącego dziecku. Nie obawiaj się obserwować. Masz prawo przyglądać się temu, co dzieje się w na terenie obiektu czy przestrzeni publicznej.
 
NAWIĄŻ KONTAKT

1. Kiedy opiekun dziecka wyraża wobec niego negatywne emocje, w wyniku których może dojść do przemocy wobec dziecka, nie docierają do niego racjonalne argumenty. Jeśli chcesz skutecznie zareagować, spróbuj obniżyć jego napięcie.
2. Zadaj proste pytanie, np. ,, Przepraszam, czy coś się stało?"
3. Możesz też odnieść się do własnych doświadczeń, np. ,, Pamiętam, kiedy moje dzieci były w tym wieku. To bardzo trudny czas. Czy mogę w czymś pomóc?"
4. Czasem wystarczy głośno powiedzieć: ,, Widzę, że jest pani/panu trudno" lub ,,Czasem mam zły dzień i wtedy nie potrafimy się dogadać"
5. Sama prób nawiązania takiej rozmowy może dać osobie dorosłej, opiekunowi do myślenia i zatrzymać przemoc wobec dziecka. Może to być też początek dalszej rozmowy prowadzącej do uspokojenia sytuacji.

NAZWIJ SYTUACJĘ
 
1. Nie krytykuj i nie atakuj, ale też nie unikaj nazywania rzeczy po imieniu.
2. Spokojnie, ale stanowczo mów o tym, co cię zaniepokoiło - np. ,, Widzę, że uderzył Pan/Pani dziecko", ,,Proszę nie bić dziecka. Proszę nigdy tego  nie robić"

Załącznik nr 8 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa
 
Ankieta monitorująca stan znajomości Standardów Ochrony Małoletnich oraz przestrzegania i skuteczności obowiązujących procedur w Szkole Tenisa

  TAK NIE
 
Czy znasz Standardów Ochrony Małoletnich obowiązujące w Szkole Tenisa w Nowym Sączu
 
   
 
Czy potrafisz rozpoznać symptomy krzywdzenia małoletnich?
 
   
 
Czy wiesz jak zareagować na symptomy krzywdzenia małoletnich?
 
   
 
Czy zdarzyło się ci się zaobserwować naruszenie zasad zawartych w Standardach Ochrony Małoletnich przez innego pracownika lub osoby z zewnątrz?
 
   
 
Jeśli tak, to jakie zasady zostały naruszone?
 
 
 
Czy podjęłaś (eś) jakieś działania?
 
   
 
Jeśli tak, to jakie?
 
 
 
Jeśli nie, to dlaczego?
 
 
 
 
Czy w Twojej ocenie konieczne jest podniesienie znajomości Standardów Ochrony Małoletnich wśród pracowników? Jeśli tak, zaznacz w jakim obszarze.
  1. Zasad bezpiecznych relacji pomiędzy pracownikami a małoletnimi.
  2. Zasad i procedur reagowania w przypadku podejrzenia krzywdzenia małoletnich.
  3. Zasad ochrony wizerunku małoletniego i jego danych osobowych.
 
Co w Twojej ocenie szczególnie się sprawdza w Standardach Ochrony Małoletnich?
Które zasady są trudne do realizacji?
Zaproponuj zmiany.
 
 
 
 

Załącznik nr 9 do Standardów Ochrony Małoletnich w Szkole Tenisa

Jak rozmawiać z dzieckiem pokrzywdzonym przestępstwem - wskazówki dla pracowników Szkoły.

Jeżeli w Szkole dojdzie do sytuacji interwencji w celu ratowania zdrowia lub życia dziecka, albo do sytuacji, w której samo dziecko ujawnia krzywdzenie - należy przede wszystkim zadbać o bezpieczeństwo dziecka. Do czasu przyjazdu policji lub innych służb interwencyjnych dziecko powinno przebywać pod opieką pracownika.
 
Taka sytuacja może powodować silny stres u dziecka i prowadzić do różnych reakcji, takich jak:
  • pobudzenie i panika,
  • zachowania ucieczkowe mające na celu odwrócenie uwagi od trudnej sytuacji: bagatelizowanie sytuacji, śmiech, inne zachowania, które wydają się być nieadekwatne,
  • agresja, autoagresja, zachowania regresywne (bujanie się, zaciskanie rąk),
  • wrażenie zdezorientowania lub zagubienia,
  • wrażenie wycofania, bycie cichym, niewielki ruch lub jego brak,
Każdy kontakt z dzieckiem pokrzywdzonym wymaga delikatności oraz empatii.

Dziecko, które doznało wiele złego ze strony dorosłych jest bardzo nieufne. Przez długi czas mogło doświadczać poczucia silnego zagrożenia życia, może odczuwać, że nie kontroluje własnego losu, jest bezradne i przestraszone.
Dziecko doświadczone wykorzystaniem seksualnym często jest przekonane, że inne osoby dorosłe nie uwierzą w jego relację  i boi się, że zostanie obwinione i uznane za ,,złą" osobę. Dodatkowo, dziecko czuje się w pewnym stopniu odpowiedzialne za fakt bycia wykorzystanym, co powoduje w nim ogromne poczucie winy.

W wyniku manipulcaji ze strony sprawcy dziecko postrzega go jako osobę mającą wyjatkowy wpływ, przed którym nikt nie może dziecka ochronić.
Zdarza się, że sprawcy grożą dziecku, że jeżeli będzie przeciwko nim zeznawać, jemu lub bliskim  mu osobom może stać się ,,coś złego". Sprawcy często wwikłają dziecko w zmowę milczenia. Używają argumentów wpędzających dziecko  w poczucie winy, wmawiając, że jest ono współodpowiedzialne za to co się stało albo przekonują, że jeśli ujawni wykorzystanie, to nikt mu nie uwierszy a sprawca uniknie kary.

Dziecko - ofiara handlu często jest świadkiem przemocy, przestępstw, a nierzadko zdarza się, że samo jest zmuszane do ich popełniania. Sprawca wykorzystuje to, strasząc dziecko, że czeka je za to kara ze strony organów ścigania. W związku z tym dziecko, zastraszone, broni i tłumaczy sprawcę. W przypadkach doświadczenia skrajnego zagrożenia  żyicia u ofiary może rozwinąć się syndrom sztokholmski. Syndrom ten jest skutkiem psychologicznych reakcji na silny stres, który może spowodować, że  dziecko nawiąże współpracę ze sprawcą wykorzystania lub nawet zacznie go traktować jak swojego opiekuna.

OGÓLNE ZASADY NAWIĄZYWANIA KONTAKTU Z DZIECKIEM MŁODSZYM:
  • Zniż się do poziomu dziecka, czyli postaraj się być na wysokości wzorku dziecka (usiądź naprzeciwko/schyl się, itp.).
  • Zwracaj się do dziecka po imieniu, jeśli to możliwe.
  • Mów powoli, spokojnym głosem, wyraźnie.
  • Posługuj się prostym językiem.
  • Utrzymuj kontakt wzrokowy.
  • Obserwuj, czy jesteś przez dziecko rozumiany.
  • W pytaniach wykorzystuj określenia używane przez dziecko.
 
ZASADY PROWADZENIA ROZMOWY Z DZIECKIEM POKRZYWDZONYM:
 
  • Podchodząc do dziecka najpier się przedstaw.
  • Zaakceptuj i uznaj jego reakcje i uczucia. Bądź uważny na pozawerbalne przejawy uczuć dziecka - zażenowanie, skrępowanie, wstyd, lęk, przerażenie, smutek, poczucied winy.
  • Reaguj na te uczucia pomagając dziecku poradzić sobie z nimi; ,,Widzę, że jesteś skrępowana, to naturalne w takiej sytuacji", ,,ludzie zazwyczaj wstydzą się, kiedy mówią o takich przeżyciach", ,,nie powstrzymuj płaczu, płacz pomaga".
  • Poinformuj dziecko o tym, co się będzie dalej działo. Nie zmyślaj, nie podawaj fałszywych informacji, nie dawaj gwarancji bez pokrycia.
  • Zaproponuj wsparcie: ,,Czy jest coś, w czym mogę spróbować Ci pomóc?"
  • Zaakceptuj odmowę.
  • Zapewnij dyskrecję, jednak poinformuj, że w sytuacji popełnienia przestępstwa mogą zaistnieć okoliczności, w których Twoim obowiązkiem będzie ujawnienie informacji odpowiednim organom.
  • Okaż dziecku zainteresowanie oraz życzliwość, poświęć mu czas.
  • Więcej słuchaj, mniej mów - ważne jest, aby dać dziecku czas na wypwiedzenie się. Nie bój się ciszy, wytrzymaj ją.
  • Daj mu przestrzeń do mówienia o tym, o czym chce mówić.
  • Nie wypytuj o szczegóły. Zadając pytanie zastanów się czemu je zadajesz, czy to pytanie ma zaspokoić Twoją ciekawość czy ma służyć  pogłębieniu kontaktu, uzyskaniu ważnej informacji potrzebnej do udzielenia pomocy.
  • Daj dziecku odczuć, że wierzysz w to co mówi.
  • Zapewnij dziecko, że nie jest odpowiedzialne  za to, co mu się przydarzyło.
  • Nie oceniaj. Nie zadawaj pytań w których zawarta jest ocena: np. ,,dlaczego nie wezwałeś pomocy/nie uciekłeś?", ,,dlaczego mu/jej uwierzyłeś?", ,,czemu się na to zgodziłaś/eś, skoro wiedziałeś...? itp. Z reguły wzbudza to poczucie winy u dziecka, a także wprawia je w zakłopotanie, ponieważ często nie rozumie  ono przyczyn zachowań własnych i innych osób. Poza tym nie znasz sytuacji i doświadczeń dziecka, które mogły wpłynąć na jego zachowania.
  • Nie przytulaj dziecka, nie dotykaj go, chyba że o to prosi - kontakt fizyczny może je przestraszyć i ,,zamknąć", dotyk może mu się źle kojarzyć, budzić traumatyczne wspomnienia, zwłaszcza w kontekście wcześniejszego wykorzystania.
Partnerzy: Partner Partner Partner Partner Partner Wspieramy projekt:
Zadzwoń już dzisiaj: ul. Zielona 27, 33-300 Nowy Sącz; tel.: (18) 547 11 11; kom.: 693 705 300; e-mail: szkolatenisa@szkolatenisa.pl
Szkoła Tenisa Grzegorz Jeż on Facebook
Szanowni Państwo!
Zgodnie z art. 13 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016) informujemy, iż administratorem Państwa danych osobowych są: Szkoła Tenisa Grzegorz Jeż z siedzibą w Nowym Sączu przy ul. Nadbrzeżnej 32 NIP: 734-106-54-70. Poniżej podajemy kontakt do Inspektora Ochrony Danych Osobowych: iod@szkolatenisa.pl. Jednocześnie informujemy, że Państwa dane osobowe przetwarzane będą w celu korzystania z usług Szkoły Tenisa Grzegorz Jeż na podstawie Art. 6 ust. 1 lit. b ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych z dnia 27 kwietnia 2016 r. Odbiorcami Państwa danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa oraz podmioty uczestniczące w realizacji usług. Państwa dane osobowe przechowywane będą przez okres uzasadniony do prawidłowego wykonywania umowy. Posiadają Państwo prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych, prawo do zarządzania nimi, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania oraz prawo do ich przenoszenia. Mają Państwo również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego. Podanie danych osobowych przez Klientów i osoby współpracujące ze Szkołą Tenisa Grzegorz Jeż w celu realizacji przez nią usług jest dobrowolne, jednakże odmowa podania danych może skutkować odmową realizacji usługi/umowy.
Akceptuję